چاپ مطلب
گروه : خبر
/ بین الملل
تاریخ : 9 مرداد, 1400 - 18:03
چهار گوشه جهان بزرگراه برقی پروژه ای که برای خودروهای سنگین به کار می رود

نخستین بزرگراه برقی جهان در آلمان و براي کاميون‌هاي دارای سوخت هيبريدی و يا برقي دوگانه راه‌اندازي شده است.

به گزارش گروه بین الملل ترافیکال، قطارها و اتوبوس‌های برقی ازطریق بازوی مخصوص که روی سقف آنها تعبیه شده است، برق را دریافت می‌کنند.

سيستم جدیدی که در ساخت نخستین بزرگراه برقی جهان به کار رفته است، دقیقا مثل اتوبوس‌هاي برقي و تراموای شهری کار می‌کند.این بزرگراه در آلمان و براي کاميون‌هايی که دارای سوخت هيبريدی و يا برقي دوگانه است، راه‌اندازي شد.

نخستین بزرگراه برقی به صورت آزمايشي  در استان هسن آلمان افتتاح شده و قرار است هرچه زودتر در سرتاسر کشور به بهره‌برداري برسد.

کاميون‌ها و تريلرهايي که در اين بزرگراه ها حرکت مي‌کنند، مجهز به بازوهايي بر روی سقف ها هستند که هنگام استفاده از ان بالا می آید و به سيم‌هاي برق که در  بالاي جاده ها قرار دارد، وصل مي‌شود.

اين سيستم برای اولین بار است که در خودروهای سنگین بین شهری به کار گرفته می‌شود.

 

مجري اين پروژه جاده‌ که "اليزا" نام دارد، مسئول شرکت زيمنس آلمان است. کامیون‌های برقی تا سال ۲۰۲۲ از این جاده به‌طورآزمایشی استفاده خواهند کرد و پس‌ ازآن و با بررسی نتایج، دولت آلمان تصمیم خواهد گرفت آیا این روش کارآمدی است یا اینکه پروژه را تعطیل کنند.

یکی از محدودیت‌های پروژه جدید این است که سرعت حرکت کامیون نباید از ۹۰ کیلومتر‌برساعت بیشتر شود. علاوه بر این فعلا همه کامیون‌های موجود در بازار قابلیت استفاده از کابل‌های برق بالای سر را نداشته و تنها گروه فولکس واگن، اسکانیا R450 هیبریدی را با این قابلیت تولید کرده است.

اگر تنها ۳۰ درصد از کامیون‌ها و کشنده‌هایی که در جاده‌های آلمان تردد می‌کنند، بتوانند از نیروی برق برای حرکت استفاده کنند، سالانه از انتشار ۶ میلیون تن کربن‌دی‌اکسید جلوگیری می شود.

به گفته شرکت زیمنس چنانچه هر کامیون ۴۰ تنی برقی  ۱۰۰ هزار کیلومتر را در یک سال در این بزرگراه برقی طی کند، در پایان سال، ۲۲ هزار دلار در هزینه‌ سوخت صرفه‌جویی می شود.

منابع: همشهری، زومیت