چاپ مطلب
گروه : خبر
/ در آینه مطبوعات
تاریخ : 2 ارديبهشت, 1398 - 09:18
در آئینه مطبوعات پیش‌پرداخت ۱۹۰ هزار تومانی برای دوچرخه‌سواری رایگان!

خبرگزاری فارس در گزارشی به نقد فعالیت ایستگاههای دوچرخه اشتراکی در تهران پرداخته است.

به گزارش پویش مردمی ترافیک شهر اصفهان در گزارش خبرگزاری فارس آمده است: شهرداری تهران اعلام کرد استفاده از دوچرخه‌های اشتراکی در روزهای سه‌شنبه رایگان است؛ این در حالی است که برای استفاده از این دوچرخه‌ها شهروندان باید ۱۵۹ هزار تومان از قبل به عنوان ودیعه و همچنین ۳۰ هزار و ۹۰۰ تومان به عنوان بیمه پرداخت کنند در غیر این صورت امکان استفاده از دوچرخه‌ها فراهم نیست.

پویش سه‌شنبه‌های بدون خودرو، کمپینی است که در سال ۱۳۹۴ با هدف استفاده کمتر از خودروهای تک‌سرنشین اجرا شد تا از این طریق شهروندان، دست‌کم در روز سه‌شنبه به‌جای استفاده از خودروی شخصی از وسایل حمل و نقل عمومی استفاده کنند.

پیروز حناچی سومین شهردار شورای پنجم شهر تهران در آذر سال ۹۷ و در روزهای ابتدایی حضورش در کسوت شهردار تهران  در جلسه شورای مدیران شهرداری خبر داد که قصد دارد هر سه شنبه از وسایل حمل و نقل عمومی  برای رفت و آمد استفاده کند. وی از مدیران شهرداری تهران هم خواست تا هفته‌ای یک روز برای مراجعه به محل کار از سیستم حمل و نقل عمومی استفاده کنند. حناچی از همان ماه هر هفته سه شنبه با دوچرخه و سایر وسایل حمل و نقل عمومی به محل کار خود رفت.

دوچرخه گران قیمت حناچی در همان ابتدا حاشیه ساز شد و همچنین این اقدام شهردار تازه کار تهران صدای هم حزبی های خودش را هم در آورد. غلامحسن کرباسچی شهردار اسبق تهران در صفحه اینستاگرام خود خطاب به حناچی گفت: ای‌کاش آقای حناچی به جای دوچرخه، صبح زود بدون ترافیک با ماشین به دفتر کارش می‌رفت و پیگیری و تلاش می‌کرد صد‌ها واگن معطل مانده مترو زودتر به خطوط مترو ملحق شوند که صد‌ها هزار مسافر مترو راحت‌تر و سریع‌تر برسند و ده‌ها هزار اتومبیل نیز کمتر بیرون بیایند.

بر اساس این گزارش، هنوز مترو و اتوبوس در تهران به میزان کافی توسعه نیافته است؛ کمبود واگن و ازدحام جمعیت در مترو صدای شهروندان را در آورده است. هم حزبی های حناچی معتقدند که وی بهتر است ابتدا سر و سامانی به وضعیت شهر داده و سپس سراغ دوچرخه سواری برود.

بر اساس این گزارش، شهردار تهران با وجود انتقادات فراوانی که به این اقدامش صورت گرفت اما هر سه شنبه بدون خودرو به محل کار خود می رود و همچنین در طول مسیر نیز گاهی سری به پارک ها می زد و با شهروندان ورزش صبح گاهی کرده و یا اینکه برخی زمان ها با دانش آموزان دوچرخه سواری می کند.

نکته قابل توجه در دوچرخه سواری آقای شهردار این است که وی در روزهای سه شنبه مسیر میدان توحید، بلوار کشاورز، خیابان حافظ و در نهایت خیابان بهشت را طی می کند تا به محل کار خود در شهرداری تهران برسد این در حالی است که این مسیرها، مسیر ویژه دوچرخه سواری نیست.

همچنین در دوره مدیریت اسبق شهرداری تهران در  مسیرهای «خیابان انقلاب تا میدان امام حسین و خیابان نواب صفوی»، «خیابان امام خمینی»، «بلوار کشاورز، خیابان کریم خان زند تا میدان هفت تیر»، «خیابان دولت» و «قیطریه، اندرزگو تا خیابان اقدسیه» خط ویژه دوچرخه راه‌اندازی شود اما این طرح تقریباً شکست خورد و بسیاری از خانه های دوچرخه به مکان زندگی گربه های تهران تبدیل شد.

تهران چقدر مسیر دوچرخه سواری دارد

زیر ساخت های لازم برای دوچرخه سواری در تهران فراهم نیست و طول مسیر‌های دوچرخه سواری در تهران ۶۱ هزار و ۶۴۹ متر است و تعداد خانه‌های دوچرخه ۱۴۰ است که تنها ۳۵ خانه دوچرخه در تهران فعال است و بسیاری از آنها متروکه شده است.

محمد علی کرونی دبیر کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای شهر تهران در این باره گفت: تعداد ایستگاه‌های رک هوشمند ۶۹ ایستگاه است و ۱۲۷۶ عدد رک هوشمند در تهران نصب شده است. تعداد ایستگاه‌های دوچرخه اشتراکی اداری ۲۱ ایستگاه است تعداد دوچرخه‌های سالم در انبار ۱۰۰ دستگاه و دوچرخه‌های معمولی ۱۴۲۰ دستگاه. تعداد دوچرخه‌های نیازمند تعمیر در انبار ۳ هزار دستگاه و تعداد دوچرخه‌های تحویل شده به مناطق نیز ۳ هزار دستگاه است. با این زیر ساخت به نظر نمی‌آید چندان بتوان به توسعه دوچرخه سواری در تهران امیدوار بود.

محمدرضا مهماندار رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی تهران بزرگ در این باره گفت: دوچرخه بخشی از چرخه حمل و نقل است، باید سهم تمامی وسایل حمل و نقلی در سطح شهر مشخص شود و تمام موارد یعنی حمل و نقل عمومی، خودرو‌های شخصی و دوچرخه را یک بسته کامل دیده و اگر می‌خواهیم برای آن‌ها سیاست گذاری کنیم تمام آن‌ها را با هم دیده و برای یک مجموعه سیاست گذاری درستی انجام دهیم.

منبع: خبرگزاری فارس