چاپ مطلب
گروه : خبر
/ دیدگاه
تاریخ : 7 اسفند, 1397 - 13:13
دیدگاه کاهش مرگ و میر شهری با توسعه دوچرخه سواری

مطالعه ۱۶۷ شهر اروپایی اثرات مثبت و محدودیت‌های سرمایـه‌گذاری در زیرساخت‌های  دوچرخه سواری را نشان ‌می دهد.

شهرهای اروپایی به جهت ایجاد زیرساخت‌های دوچرخه سواری در شهر  قادرند جایزه‌های زیادی به دست آورند، اما به نظر‌می رسد هیچ پاداش و جایزه ای به بزرگی، پیشگیری از وقوع ۱۰ هزار مرگ و میر زودرس در اروپا در نتیجه توسعه این زیرساخت‌ها نباشد. این یافته یک پژوهش جدید در موسسه بهداشت جهانی بارسلونا تحت حمایت کمیسیون اروپایی است که به دنبال بررسی رابطه بین میزان عمومیت دوچرخه سواری و مرگ و میر در بین شهروندان اروپایی است.

 به گزارش پایگاه تحلیلی برزن نیوز، یافته‌های این پژوهش که در مجله پیشگیری پزشکی چاپ شده و حاصل بررسی ۱۶۷ شهر اروپایی است، بسیار قابل توجه است. اما دقیقا، گسترش شبکه‌های دوچرخه سواری چطور این امر  را ممکن ‌می سازد؟ بهبود زیرساخت‌های دوچرخه سواری (با افزایش سهم کیفی دوچرخه سواری در حمل و نقل)‌می تواند مرگ و میر شهری را از طریق سه عامل کلیدی کاهش دهد: کیفیت هوا، سلامت عمومی و تصادفات. با تشویق بیشتر مردم به تغییر شکل آمد و شد (به غیر از پیاده‌روی که طبق پیش بینی پژوهش، سهم کیفی پایداری در حمل و نقل خواهد داشت)، ایجاد خطوط دوچرخه موجب افزایش فعالیت‌های فیزیکی و ارتقای سلامت شهروندان‌می شود. این تغییر کیفی، حجم خودروهای آلاینده در جاده‌ها را کاهش‌ می‌دهد، به این معنی که افراد هـــــوایی تنفــس‌می‌کنند که کمتـــر آسیب‌زاست.

در نهایـــت، با کاهش سهم کیفی  وسایل نقلیه موتــوری در حمل و نقل، تعداد افرادی که در برخورد با این وسایل نقلیه کشته‌می شوند  نیز کاهش‌می یابد.

طبق برآورد این گزارش، برای انجام ۲۴٫۷ درصد از سفرهای درون شهری از طریق دوچرخه، ۳۱۵ کیلومتر مسیر دوچرخه سواری برای هر  100 هزار شهروند اروپایی نیاز است. در واقع، ایجاد یک خط دوچرخه در هر جاده یا خیابان نیاز خواهد بود.

 درباره مقدار هزینه این عملیات، گزارش نشان ‌می دهد، در هلند، هر کیلومتر مسیر جدید دوچرخه، حدود دو میلیون یورو هزینه خواهد داشت (احتمالا هزینه بالایی به نظر‌می رسد، اما شامل هزینه بازسازی هر کیلومتر از کل خیابان است، نه فقط رنگ آمیزی برای خط دوچرخه).

 برای شهرهایی با شبکه‌های ضعیف دوچرخه‌سواری، ایجاد جهش زیربنایی ممکن است نیاز به تزریق پول نقد فراوانی داشته باشد. سهم کیفی دوچرخه سواری  فعلی لندن  فقط ۳ درصد از کل سفرهای درون شهری است، در بارسلونا ۲ درصد و در رم این میزان فقط یک درصــــد اســـت. در چنیــن شهـرهایی، بودجه مورد نیاز برای رسیدن به میزان ۲۴٫۷ درصد بسیار هنگفت است. طبق نتایج این پژوهش، خوشبختانه، این حجم از هزینه با نتایج مثبتی که دارد، قابل جبران است. با کاهش مرگ و میر زودرس ناشی از بهبود کیفیت هوا، سازگاری عمومی و کاهش تلفات جاده ای، در برخی از شهرها مزایای افزایش سهم کیفی این نوع حمل و نقل به طور چشمگیرتری هزینه‌های آن را جبران خواهد کرد.

اگر شهر رم حمل و نقل دوچرخه ای را حتی ۱۰ درصد از میزان فعلی خود ارتقا دهد، باز هم یک پیشرفت قابل‌توجه خواهد بود، هر یورو هزینه در شبکه خطوط دوچرخه رم حدود ۷۰ یورو سود خواهد داشت.

این میزان برای بارسلونا ۳۵ یورو و در لندن نیز این میزان حدود ۸ یورو برآورد شده است. حال، این سرمایه‌گذاری چقدر باید ادامه یابد؟ جالب توجه اینکه، مطالعه اخیر نشان‌می دهد، میزان تاثیرگذاری ساخت خطوط دوچرخه بر افزایش سهم حمل و نقل از طریق دوچرخه‌سواری دارای سقف مشخصی است و یادآور ‌می‌شود  افزایش چشمگیر این سهم در بخش انتهای پایینی این محدوده اتفاق‌می افتد. به عبارت بهتر، هنگامی که شهری چند خط محدود دوچرخه دارد، راه‌اندازی خطوط بیشتر  در آن، رشد چشمگیرتر حمل و نقل دوچرخه ای را به دنبال خواهد داشت. 

منبع: روزنامه اصفهان زیبا