چاپ مطلب
گروه : خبر
/ در آینه مطبوعات
تاریخ : 29 بهمن, 1397 - 09:44
در آئینه مطبوعات پارک در 138 خیابان، پولی می‌شود

روزنامه اصفهان زیبا امروز در گزارشی به آخرین وضعیت پروژه پارکومتر اصفهان پرداخته است.

به گزارش پویش مردمی ترافیک شهر اصفهان، روزنامه اصفهان زیبا امروز در گزارشی به آخرین وضعیت پروژه پارکومتر اصفهان پرداخته است.

در این گزارش آمده است:

مدیران شهری سال‌هاست تلاش کرده‌اند شرایط پارک خودروها در خیابان‌های شهر را ساماندهی کنند تا به دنبال آن، ترافیک معابر کاهش پیدا کرده و شهروندان به استفاده از فضاهای پارک ایجاد شده در سطح شهر هدایت شوند. به این ترتیب، در ساعت‌های مختلف امکان تردد آسان در مسیرهای پر رفت و آمد فراهم شده و خیابان‌ها نفسی تازه می‌کنند. به زودی با توسعه طرح، در 138 خیابان شهر، پروژه پارکومتر اجرا می‌شود تا فضاهای پارک به صورت عادلانه بین شهروندان تقسیم شود.

در سال‌های گذشته طرح های زیادی از جمله پارکبان و موبایل پارک در اصفهان اجرا شد، اما نتوانست معضل ترافیک و پارک دوبل در خیابان ها را حل کند و حالا مدیران شهری از دو سال پیش تصمیم به اجرای پارکومتر در خیابان های این کلانشهر گرفتند تا از این طریق وضعیت بهتری برای خیابان های شهر به وجود آید.

نمی توان انکار کرد که علت اصلی ترافیک اصفهان به ویژه در مرکز شهر، پارک‌ دوبل خودروها به خاطر جانمایی نامناسب کاربری‌های تجاری و خدماتی در شهر است. علاوه بر این، با وجود پارکینگ‌های متعدد در خیابان های مرکز شهر، شهروندان ترجیح می‌دهند خودروی خود را در خیابان ها و در نزدیک ترین فاصله به کار خود پارک کنند که این موضوع مشکلات و راهبندان‌های زیادی را ایجاد می کند.

 طبق وعده مدیران شهر، قرار است طرح پارک حاشیه‌ای، ترافیک خیابان ها را 20 درصد کاهش دهد و علاوه بر ساماندهی معابر، استفاده از حمل‌ونقل عمومی را افزایش و ظرفیت خالی پارکینگ های شهری را پر کند. معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری اصفهان در توضیح چگونگی کمک پارکومترها به حذف ترافیک نفس گیر اصفهان گفت: رویکرد اجرای این طرح، ساماندهی ترافیک و حذف پارک‌های دوبل است. شهروندان برای استفاده از پارکومتر هزینه پرداخت می‌کنند، از این رو پیش بینی می‌شود به مرور زمان، بیشتر به استفاده از حمل و نقل عمومی رغبت نشان دهند.

علیرضا صلواتی با بیان اینکه به نظر می رسد به دلیل هزینه پارکومتر، شهروندان از پارک‌های طولانی مدت خود داری کنند که این موضوع موجب روان شدن ترافیک می شود، افزود: همچنین با اجرای این طرح، رانندگان به استفاده از پارکینگ‌های عمومی سطح شهر تشویق می‌شوند، چون هزینه پارک در محل‌هایی که پارکومتر دارد از هزینه پارک خودرو در پارکینگ های عمومی بیشتر است. به گفته وی، نرخ پارک در پارکومتر برای نیم ساعت اول رایگان، یک ساعت اول ۱۰۰۰ تومان و برای ساعت دوم ۱۵۰۰ تومان است.

 تجهیز 138خیابان شهر به پارکومتر

صلواتی از اجرای این طرح در دو فاز خبر داد و با اشاره به اینکه بر اساس مصوبه شورای ترافیک استان، در مرحله اول ۱۴ خیابان باید به پارکومتر مجهز شوند، تصریح کرد: این طرح در خیابان های جنوب شهر از جمله توحید، نظر، شریعتی و بخشی از خیابان حکیم نظامی به صورت پایلوت اجرا شد و در مرحله دوم اجرای پارکومتر در مرکز شهر که خیابان های شیخ بهایی، طالقانی، شهید بهشتی، کاشانی و شمس‌آبادی را شامل می شود، در حال تکمیل است. به زودی با توسعه طرح، در 138 خیابان شهر این پروژه اجرا می شود  و از طریق دوربین نصب شده روی خودروهای نظارتی و گردش آن در خیابان‌ها، تخلفات ثبت و حتی در صورت نیاز، جریمه از این طریق صادر می‌شود.

معاون حمل و نقل و ترافیک شهردار اصفهان خاطرنشان کرد: یکی از هدف های این طرح،  تقسیم فضای پارک به صورت عادلانه در بین شهروندان است و به این شیوه هر کسی می تواند در مدت زمان مشخص و با پرداخت هزینه، از امکانات در نظر گرفته شده استفاده کند تا علاوه بر جلب رضایت شهروندان، هدف مدیران شهری که طرح های مختلف را برای خلوت شدن خیابان ها در سال‌های گذشته اجرا کرده اند نیز محقق شود.

حل کامل ترافیک با همکاری شهروندان

مدیر مرکز مدیریت و کنترل ترافیک شهرداری اصفهان نیز با تاکید بر این موضوع که وضعیت ترافیک در خیابان های اصفهان همانند دیگر کلانشهرها بسیار شدید و خسته کننده است، گفت: تردد خودروهای تک سرنشین و پارک های دوبل در حاشیه خیابان ها، دو علت اصلی هستند که باعث ایجاد این وضعیت شده است.

هادی کریمی افزود: تا کنون برنامه‌های زیادی برای رفع این مسئله اجرا شده، اما نتیجه دلخواه به دست نیامده و اکنون موضوع راه اندازی و توسعه سامانه متحرک ثبت تخلف در دستور کار قرار گرفته است.

وی تصریح کرد: خودروهای مکانیزه که مجهز به دوربین ثبت تخلف هستند، تخلف‌های صورت گرفته از جمله پارک در ایستگاه های اتوبوس و تاکسی، پارک دوبل یا توقف در میدان ها را ثبت می‌کند و به دنبال آن جریمه برای خودرو ثبت می شود.

وی آزاد شدن خط کناری و افزایش حجم تردد در خیابان‌ها را از جمله مزیت های این طرح دانست و یاد آور شد: هرچند این وسیله می تواند به کمک مدیران شهر و مردم بیاید، اما ترافیک علت های زیادی دارد که بسیاری از آنها در اختیار ما نیست و نمی توان انتظار داشت تنها با این طرح، مشکل به صورت کامل برطرف شود، بلکه شهروندان هم باید به کمک مدیریت شهری بیایند تا نتیجه مطلوب حاصل شود.