چاپ مطلب
گروه : خبر
/ اصفهان
تاریخ : 22 خرداد, 1398 - 11:03
ترافیکال گزارش می‌دهد قصه آلودگی هوای کلان‌شهرها به قوت خود باقیست

 با توسعه شهرنشینی و افزایش تقاضای خودرو در سفرهای درون و برون شهری، کاستن از آلودگی‌های هوا ناشی از خودرو و وضع قوانین زیست محیطی و ارتباط آن با صنعت خودرو بیش از گذشته اهمیت یافته است.

 به گزارش گروه اصفهان ترافیکال، طبق آمار رسمی سال گذشته حدود 17 میلیون و 500 هزار دستگاه خودرو در کشور تردد می‌کنند که یک میلیون از این خودروها گازوئیلی و بقیه بنزینی و گازی هستند و تردد خودرو درایران دو برابر استانداردهای جهانی است.

قصه آلودگی هوای کلانشهرها به قوت خود باقی است

همچنین موتورسیکلت‌ها 21 درصد، خودروهای سواری 43 درصد و وانت بارها و سایر وسایل نقلیه 36 درصد در میزان آلودگی هوا نقش دارند. اما آنچه در طول این سال ها به آن کمتر توجه شده، تفاوت آلودگی خودروهای کاربراتوری با خودروهای انژکتوری است. خــودروهـای کاربراتوری 20 برابر خودروهای یورو 4 در آلودگی هوا نقش دارند اما نکته مهم ماجرا این است که موتور سیستم ارتقای سوخت خودروها نیز ریپ می‌زند.

از یک سو شواهد نشان می‌دهد درصد کمی از سوخت مصرفی کشور یورو4 واقعی با کیفیت مناسب است و از سوی دیگر، آن گونه که کارشناسان می‌گویند نکته مهم و قابل توجه ماجرای آلودگی هوا، استفاده از قطعات بی کیفیت حتی در خودروسازی‌های کشور است، آنجا که به جای استفاده از قطعات با کیفیت در سیستم سوخت رسانی و کاتالیست‌های کنترل آلایندگی خودرو، از قطعاتی با کیفیت پایین‌تر و البته ارزان‌تر استفاده می‌شود تا به جای آنکه حداقل بعد از دو سال مصرف سوخت بی کیفیت کارکرد اصلی خود را از دست بدهند، بعد از شش ماه عملاً دیگر کارایی لازم را نداشته و به آلودگی بنزین‌های بی کیفیت دامن می‌زنند.

حالا سال‌هاست که صنایع از مرکز کلانشهرها کوچ کرده‌اند اما همچنان قصه آلودگی هوای کلانشهرها به قوت خود باقی است و در این میان پیکان انتقادات به سمت وسایل نقلیه و در نهایت خودروسازان متمایل شده و در این میان کیفیت سوخت هم بی تقصیر نیست.

امروزه با توسعه شهرنشینی و نیز افزایش تقاضای خودرو در سفرهای درون و برون شهری، کاستن از آلودگی های هوا ناشی از خودرو و نیز وضع قوانین زیست محیطی و ارتباط آن با صنعت خودرو بیش از گذشته اهمیت یافته است.

خودرو به عنوان مهم ترین عامل آلوده سازی هوا در کلانشهرهای ایران مطرح است

براساس آمارهای موجود، در حال حاضر خودرو به عنوان مهم ترین عامل آلوده سازی هوا در کلانشهرهای ایران مطرح است و این درحالی است که سال‌هاست کشورهای توسعه یافته دنیا برای حذف آلایندگی خودروها قوانینی را وضع کرده‌اند که پیشرفت تکنولوژی در ساخت اجزای اصلی پلتفرم را به دنبال داشته، پیشرفتی که امروزه نه تنها محدودیتی را برای فروش شرکت‌های بزرگ خودروسازی در این کشورها به وجود نیاورده بلکه آلودگی‌های ناشی از کاربرد خودرو در این کشورها را نیز تا حد صفر کاهش داده است.

 اجرای قوانینی نظیر شماره گذاری نکردن موتورسیکلت‌های کاربراتوری و هر اقدامی که برای از رده خارج کردن خودروهای فرسوده و بهبود قطعاتی که در مصرف سوخت و کنترل آلایندگی خودروها نقش دارند قطعاً در کاهش میزان آلودگی هوا مؤثر خواهد بود. البته اخیراً کار مثبتی در مورد کاهش زمان اعتبار معاینه فنی خودروها از پنج سال به دو سال انجام شد که بسیار می تواند در کاهش گازهای سمی هوا و میزان تولید آلایندگی ها مؤثر باشد.»

ورود خودروهای فرسوده به کلان شهرها ممنوع می‌شود

عضو صنایع و معادن مجلس تردد، حمل بار و مسافر توسط وسائط نقلیه موتوری پس از رسیدن به سن فرسودگی در کلان شهرها ممنوع شود.

محمد عزیزی عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی با اشاره به اصلاح ماده 9 مکرر طرح ساماندهی صنعت خودرو، اظهار داشت: پیش از اصلاح ماده 9 مکرر تردد، حمل بار و مسافر توسط وسائط نقلیه موتوری در شهرهای بیش از 100 هزار نفر ممنوع بود در حالی که پس از اصلاح مقرر شد، تردد، حمل بار و مسافر توسط وسائط نقلیه موتوری پس از رسیدن به سن فرسودگی در کلان شهرها ممنوع شود.

وی افزود: بر این اساس دولت موظف است از محل صرفه‌جویی حاصل از بهبود و مدیریت مصرف سوخت ناشی از اجرای این قانون، ساز و کار و تسهیلات لازم را جهت جایگزینی خودروهای فرسوده، حمل و نقل عمومی با خودروهای نو، فراهم کند.

این عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس خاطرنشان کرد: به موجب این مصوبه، تولیدکنندگان خودرو و موتورسیکلت در داخل کشور موظفند به ازای تولید هر 4 دستگاه خودرو یا موتورسیکلت، گواهی اسقاط خودروی معادل را از مرکز اسقاط دریافت کنند. شماره‌گذاری خودروها و موتورسیکلت منوط به ارائه گواهی اسقاط توسط خودروسازان و موتورسیکلت‌سازان معادل 25 درصد تولید ماهانه است.

/الف