چاپ مطلب
گروه : خبر
/ اصفهان
تاریخ : 2 ارديبهشت, 1398 - 11:21
ترافیکال گزارش می‌دهد استفاده عادلانه از فضاي پارك با طرح پارک حاشیه‌ای

از هنگامي كه ترافيك نفس خيابان هاي شهر را بند آورد برای رفع پارک‌های حاشیه‌ای خودروها و عبور و مرور آسان در سطح شهر  طرح‌های مختلفی از جمله پارکومترهای سکه‌ای، موبایل‌پارک، پارکبان به اجرا درآمد كه هيچ كدام با موفقيت روبرو نشد و اين بار پاي سامانه هوشمند کنترل پارک حاشیه ای به خيابان ها باز شده است تا شايد پارك حاشيه اي ساماندهي شود.

به گزارش پویش مردمی ترافیک شهر اصفهان، با راي 8 عضو شوراي شهر مقرر شد سامانه هوشمند کنترل پارک حاشیه ای تا آبان‌ ماه ۹۸ به ‌طور آزمایشی در 30 خيابان به اجرا درآید.

تبديل خيابان ها به پاركينگ بزرگ خودرو

رییس مرکز پژوهش‌های شورای اسلامی شهر اصفهان از اين طرح استقبال كرد و افزود: در شرايطي كه خيابان ها به پاركينگ بزرگي تبديل شده اند و از ظرفيت هاي ايجاد شده پارك خودرو استفاده چنداني نمي شود، قطعا اجرای این طرح اقبال مردم نسبت به پارکینگ‌های عمومی را به دنبال دارد و همچنين توجه به پارک معلولین در سطح شهر نيز مورد توجه قرار مي گيرد.

كوروش خسروي با تاكيد بر اينكه اجراي آزمايشي اين پروژه كم و كاستي ها را مشخص مي كند ادامه داد: در صورتي كه این طرح به درستي در اين مدت پياده سازي شود با يك طرح شهري مناسب كه مي تواند مشكل اصلي خيابان ها كه ترافيك است را تا حدود زيادي برطرف كند.

هفته گذشته اعضای شورای شهر با هشت رای موافقت خود را براي اجراي آزمايشي این طرح تا سقف 30 خیابان اصفهان و تا پايان آبان ماه اعلام كردند این طرح قرار است در آينده و در صورت استقبال شهروندان و موفقيت در 136 خيابان شهر اجرا شود.

تشويق شهروندان به استفاده از پاركينگ ها

معاون حمل و نقل و ترافيك شهرداري اصفهان در اين خصوص هدف از این طرح را ایجاد بازدارندگی برای پارک در حاشیه خیابان‌ها عنوان كرد و افزود: در صورتي كه این طرح به طور كامل اجرا شود افزايش 30 درصدی معابر شهری را به دنبال دارد که برابر با ساخت 30 درصد خیابان بیشتر در شهر است.

عليرضا صلواتي خاطرنشان كرد: اين پروژه براي معلولان شهر كاملا رايگان و شهروندان عادي تا 30 دقيقه اول بدون هزينه است اما بعد از آن بسته به ساعت پارك قيمت تعيين شده بايد پرداخت شود.

وي از آغاز فرهنگسازي براي اجرای آزمایشی طرح خبر داد و يادآور شد: در سال 95 این طرح در 13 خیابان توسط بخش خصوصی انجام شد که به‌ویژه به دلیل نقص در فرهنگ‌سازی، نتیجه مطلوبی به همراه نداشت، پيش از این نيز طرح هاي مختلفي براي ساماندهي پارك حاشيه اي اجرا شد كه موفق نبود و در نهايت شهرداری به این نتیجه رسید که طرحي مکانیزه و هوشمند اجرا کند.

اين مدير شهري از نظارت بر اجرای طرح پارک حاشیه ای به صورت مکانیزه خبر داد و تصريح كرد: نظارت از طریق دوربین نصب شده بر روی یک دستگاه خودروی نظارتی صورت مي گيرد خودرو در خیابان‌های مورد نظر، گردش و تخلفات را ثبت می‌کند در صورت لزوم جریمه نيز صادر می‌شود.

كاهش پارك دوبل با اجراي طرح پارک حاشیه ای

مدیر مرکز مدیریت و کنترل ترافیک شهرداری اصفهان در ادامه اين گفت و گو افزود: پارك حاشيه اي باعث شده تا ترافيك در خيابان ها بيشتر شود و تردد در خيابان ها با مشكل همراه باشد با اجراي اين طرح پارك دوبل نيز كاهش پيدا مي كند.

هادي كريمي يكي ديگر از مزاياي اين پروژه را استفاده عادلانه از فضاي پارك موجود دانست و اضافه كرد: با اين تدابير و رايگان بودن نيم ساعت اول پارك شهروندان بيشتر مديريت زمان مي كنند.

به گفته وي، اين موضوع كه بر اساس ساعت توقف خودرو هزينه دريافت مي شود تاثير گذاري بيشتري دارد از اين طريق استفاده از امكانات ايجاد شده در شهر مانند پاركينگ ها افزايش پيدا مي كند چرا كه قيمت این طرح بيشتر از پاركينگ در نظر گرفته شده است.

وي افزود: درگذشته طرح هاي متفاوتي اجرا شد كه عامل انساني در آن دخيل بود و به همين خاطر درصدي از خطا وجود داشت اما در حال حاضر نظارت در طرح پيش رو از طريق خودرو انجام مي گيرد و پرداخت حق پارك توسط كارت هوشمند است كه اشتباه را به حداقل مي رساند.